Saturday 29 December 2012

Proforma



Pro Forma Kursus
Program Persediaaan Ijazah Sarjana Muda Perguruan  Dengan Kepujian (Pendidikan Rendah0 bagi Guru Sdandaran Tidak Terlatih (GSTT)

Nama Kursus
Kemahiran Akademik
Kod Kursus
KMA 1301K
Kredit
Tanpa Kredit
Jam Interaksi
30 jam
Bahasa Pengantar
Bahasa Melayu
Prasyarat
Tiada
Semester
Ketiga
Hasil Pembelajaran
1.    Mengaplikasikan kemahiran belajar, kemahiran berfikir, kemahiran membuat rujukan dan penulisan akademik.
2.    Mengaplikasikan alat-alat berfikir  semasa membuat keputusan dan menyelesaikan masalah  dalam situasi semasa.
3.    Menggunakan bahasa formal dan struktur penulisan formal dalam penulisan akademik.
4.    Menganalisis isu-isu  etika dalam penulisan.
5.    Mengaplikasikan format membuat pelaporan dengan betul.

Sinopsis
Kursus ini merangkumi empat bahagian, kemahiran belajar, kemahiran berfikir, kemahiran membuat rujukan dan kemahiran penulisan akademik. Melalui kursus ini pelajar berpeluang mengembang sertamemperkukuhkan kemahiran belajar dan kemahiran berfikir.Selain itu, kursus ini diharap dapat membantu pelajar memgaplikasikan kemahiran membuat rujukan untuk membolehkan mereka mencari maklumat yang sesuai dan relevan kepada penulisan. Penulisan akademik pula melengkapkan kemahiran-kemahiran tersebut supaya pelajar mampu menghasilkan penulisan mengikut format dan konvensyen  penulisan ilmiah.



Tajuk
Kandungan
Jam
1
Kemahiran Belajar
·         Aplikasi kemahiran memperoleh maklumat
v  mencari maklumat daru pelbagai sumber seperti buku, artikel, jurnal, internet, kajian lepas, prosiding, abstrak, teks ucapan, makalah, surat khabar, dan lain-lain.

2
2
Kemahiran Belajar
·         Aplikasi kemahiran memproses maklumat
v  Menganalisis maklumat yang dikumpul
v  Mentafsir dan membuat kesimpulan daripada maklumat
v  Menilai maklumat yang diterima daripada pelbagai sumber
v  Mensintesis maklumat untuk menghasilkan  maklumat yang baru

2
3
Kemahiran Berfikir
Aplikasi Alat-Alat Berfikir 1
·         Pengurusan Grafik
v  Aplikasi jenis-jenis pengurusan grafik
·         Peta Minda
v  Penggunaan peta minda
v  Penggunaan peta i-Think
·         Soalan dan Penyoalan
v  Penyoalan  ‘Scocratic’
v  Soalan bertutup dan bercapah
v  Lingkaran soalan

2
4
Kemahiran Berfikir
Aplikasi Alat Berfikir 2
·         Alat-alat CoRT 1 (Perluas Persepsi dan Berfikir  secara sistematik)
v  PMI (Plus, Minus, Interesting)
v  CAF( Consider All Factor)
v  C&S (Consequences &Sequels)
v  AGO (Aims, Goal, Objectives)
v  FIP(First, Important, Pirorities)
v  APC(Alternatives, Possibilities & Choices)
v  OPV (Other People’s View)

2
5
Kemahiran Berfikir
Aplikasi Alat-alat Berfikir 3
·         Alat-alat CoRT IV (Pemikiran Kreatif)
v  Ya, Tidak,Po (Yes, No, Po)
v  Input Rawak (Random Input)
v  Batu Loncatan ((Stepping Stone)
v  Mencabar  Konsep (Concept Challenge)
v  Mengasing Kelemahan (Remove Defect)
v  Keperluan (Requirements)
v  Mentakrif masalah (Define the Problem)
v  Penilaian (Evaluation)
v  Kombinasi (Combination)
v  Idea Dominan (Dominant Idea)

2
6
Kemahiran Membuat Rujukan
·         Sistem Rujukan American Psychological Association (APA) terkini.
v  Rujukan da;a, teks
v  Suntingan daripada teks (sedutan kata/parafrasa)

2
7
Kemahiran Membuat Rujukan
·         Peraturan menulis rujukan daripada
v  buku
v  terbitan berkala
v  jurnal,makalah, akhbar dalam talian
v  badan berkanun, swasta dan kerajaan
v  bahan rujukan dalam talian

2
8
Aplikasi Kemahiran Membuat Rujukan
·         Aplikasi peraturan menulis rujukan daripada
v  buku
v  terbitan berkala
v  jurnal,makalah, akhbar dalam talian
v  badan berkanun, swasta dan kerajaan
v  bahan rujukan dalam talian

2
9
Penulisan Akademik
·         Pengenalan kepada penulisan akademik
v  Pengertian penulisan akademik
v  Jenis penulsian akademik merangkumi tesis, artikel jurnal, kertas projek, dan lain-lain

2
10
Struktur dalam Penulisan
·         Maksud struktur dalam penulisan
·         Pemerenggan yang berkesan
·         Penggunaan penunjuk arah (sign posts)
·         Kata sinambungan ayat

2
11
Penulisan  Akademik
·         Kejelasan dan Gaya Penulisan
v  Pengertian/Konsep
v  Penggunaan bahasa formal
v  Penulisan secara objektif
v  Penulisan ayat yang jelas
v  Perkembangan idea secara logik: koheren dan kohesif

2
12
Penulisan  Akademik
·         Kejelasan dan Gaya Penulisan
v  Pengertian/Konsep
v  Penggunaan bahasa formal
v  Penulisan secara objektif
v  Penulisan ayat yang jelas
v  Perkembangan idea secara logik: koheren dan kohesif

2
13
Etika dalam Penulisan
·         Konsep
·         Kepentingan
·         Etiket ‘online’
·         Isu-isu etika dalam penulisan

Plagiat
·         Konsep plagiat
·         Jenis plagiat
·         Harta intelek
·         Cara mengelakkan plagiat

2
14
Menentukan autoriti dan kredibiliti sumber
·         Kepentingan menilai sumber maklumat
·         Menyemak autoriti dan kredibiliti sumber maklumat

2
15
Kemahiran Membuat Pelaporan
·         Definisi  pelaporan
·         Tujuan pelaporan
·         Format menulis pelaporan mengikut konvensyen penulisan akademik

2
JUMLAH
30


Penilaian
Kerja kUrsus : 100%
Rujukan Asas
Bailey,S.(2001). Academic Writing: A handbooks for international students.London & New York: Routledge.

Buzan,T.(1984). Make the most of your mind. New York: Linden Press.

De Bono, E.(1986).CoRT Thinking: CoRT I Teachers Note. England: Pergamon Press.

De Bono. E(1986). CoRT Thinking IV Teachers Note. England: Pergamon Press.

Som Nor & Mohd Dahakan Ramli; (1998). Kemahiran berfikir secara  kritis dan kreatif. Kuala Lumpur.Longman.


Rujukan Tambahan
Beyer,B.K. (1987). Practicals strategies for the teaching of thinking. Boston: Allyn an Cacon

Beyer, B.K. (1988). Developing a thinking skills program, Boston: Allyn and Bacon.

BPG. (1995). Alat-alat berfikir.Kuala Lumpur: Unit Kurikulum, Bahagian Pendidikan Guru.

BPG. (1995). Kemahiran berfikir secara kritis dan kreatif-Model pengajaran pembelajaran. Kuala Lumpur: Unit Kurikulum, Bahagian Pendidikan Guru.

Costa, A.L. & Lowery, L.E. (1983). Teachniques for teaching thinking Pacific Grove CA: Midwest Publications.

Costta, A.L. (1991). Developing mind Vol. 1. Virginia: Assocation for supervision and Curiculum Development.

De Bono. E.(1978). Teaching Thinking. England: Penguin Books.

De Bono. E.(1986). Po: Beyon Yes and no. England: Penguin Books.

De Bono. E.(1983). Practical Thinking. England: Penguin Books.

De Bono. E.(1983). Thinking Cource. England: BBC Books.

De Bono. E.(1983). Teach your child how to think. . England: Penguin Books.

Parks, S. & Black, H. (1992). Organising thinking graphic organizers. California: Critical Thinking Press & Software.

Rowntree. D. (1976). Learn how to study. London: Mac Donald & Co Ltd.

Wycoff, J. (1991). Mind mapping. New York: Berkley Books.




Proforma Kursus


No comments:

Post a Comment